Här kan du som är assistansberättigad begära att kommunen hjälper till med det stöd som du eller dina assistansanordnare inte längre kan säkra
Kom ihåg att e-tjänsten endast blir avläst under kontorstid (helgfria vardagar 07:00-16:00). Det betyder att du behöver planera din ansökan. Är din situation akut behöver du kontakta 112.
Om det enbart gäller problem med att bemanna ärendet behöver du eller ditt assistansbolag har gjort det ni kan för att lösa bemanningsbristen genom att exempelvis:
- återkalla eventuella semestrar
- omfördela resurser
- beordra övertidsarbete.
När måste ärendet skickas in?
För att kunna säkerställa assistansen med individen i fokus önskar vi så lång framförhållning som möjligt. Vi ser påtagliga risker med kort bemanningstid och då kan en anmälan komma att göras till IVO (Inspektionen för vård och omsorg).
Ditt samtycke är viktigt
- Vid en ansökan via fullmakt är det viktigt att du fått information om att det skickats in en ansökan, det behövs när du ansöker genom e-tjänsten.
- Det är viktigt att du även är införstådd i att kommunen delvis, eller fullt ut, kan överta bemanningen .
Vilka underlag behövs för säkra insatsen till kunden?
- Din utredning och ditt beslut
- Uppdaterad och aktuell genomförandeplan
- Beslut och beskrivning av egenvård (om det finns)