Frågor och svar 

Självservice


Hur använder jag självservice?

Om du behöver hjälp med användning av självservice kan du använda handboken för användare på Skellefteå kommuns hemsida:

Handbok för användare
 

E-tjänster


Vad är en e-tjänst?

En e-tjänst kan du använda när som helst på dygnet via dator, mobil eller surfplatta. Du fyller i uppgifterna som efterfrågas och ärendet skickas in till oss digitalt. När du skickar in ett ärende via våra e-tjänster kan du följa ärendet via Mina sidor.

De flesta av våra e-tjänster kräver inloggning och signering med e-legitimation. Detta är en säkerhetsåtgärd som säkrar att det endast är du som kan fylla i och signera e-tjänster i ditt namn. Att signera med e-legitimation ersätter den underskrift du vanligtvis gör på en blankett. I e-tjänster kan bilagor skickas in tillsammans med ärendet.
 

Kan jag fortfarande använda blanketter?

Ja, blanketterna finns kvar men har du e-legitimation använd gärna e-tjänsterna. En blankett skriver du vanligtvis ut, fyller i för hand, signerar med din underskrift och skickar in med post eller lämnar in till det kontor som ska handlägga ärendet. Det finns  tjänster där vi erbjuder vissa blanketter att fyllas i på datorn. Blanketterna kan du hitta på Skellefteå kommuns webbplats eller genom att kontakta berörd verksamhet. Detta gör du genom att kontakta Skellefteå kommuns kundtjänst:

Telefonnummer: 0910 – 73 50 00
E-post: kundtjanst@skelleftea.se

Det finns flera skäl att använda e-tjänsterna, du får tips om hur du ska fylla i uppgifter, frågorna anpassas efter de val du gör och kvalitén blir bättre på det du lämnar in. Du sparar tid och lämnar troligtvis in ett komplett och korrekt ärende från början. Ett komplett ärende gör handläggningen enklare och effektivare och ger snabbare beslut.
 

Vad krävs för att använda e-tjänster?

Vanligtvis, men inte alltid, krävs inloggning och/eller signering med e-legitimation. 
 

Hur vet jag att mitt ärende skickats iväg på rätt sätt?

När du har slutfört en e-tjänst får du ett meddelande på skärmen som bekräftar att ärendet är inskickat. Det kommer också en bekräftelse till den e-postadress eller det telefonnummer du uppgivit. Du kan även följa ditt ärende under Mina sidor under ”Pågående ärenden”.
 

Vilken webbläsare ska jag använda?

Du kan använda e-tjänsterna i de flesta webbläsare men de fungerar bäst i moderna webbläsare. Vi rekommenderar dig att använda Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari eller Microsoft Edge.

Om du har problem att komma åt https://sjalvservice.skelleftea.se, om du exempelvis får upp ”Sidan kan inte visas” eller annat felmeddelande, bör du antingen byta webbläsare till någon av dessa, eller se över dina inställningar och internetåtkomst.
 

E-legitimation


Vad är en e-legitimation?

En e-legitimation kan jämföras med en vanlig id-handling du använder för att legitimera dig i andra sammanhang, exempelvis körkort. Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet. Läs mer om e-legitimation på sidan elegitimation.se  som förvaltas av myndigheten för digital förvaltning, DIGG.

Läs mer om e-legitimation
 

Varför måste jag ha en e-legitimation?

Vi måste vara säkra på att du är du när du skickar in ett ärende till oss. När du loggar in med e-legitimation hämtas dina personuppgifter från Skatteverket. Det gör att du slipper fylla i dina uppgifter manuellt. När du sedan loggar in på Mina sidor så kan du även följa ditt ärende under hela handläggningsprocessen.

När du signerar ett ärende med e-legitimation ersätter det den underskrift du vanligtvis gör på en blankett. E-legitimationen säkrar att det endast är du som kan signera ärenden i ditt namn.
 

Vilken e-legitimation kan jag använda?

De flesta av kommunens e-tjänster kräver att du har någon form av e-legitimation för att identifiera dig. På https://sjalvservice.skelleftea.se tillåts inloggning och signering med Freja eID+, Bank-ID och Mobilt Bank-ID.
 

Hur skaffar jag en e-legitimation?

Det finns olika sätt att skaffa sig en e-legitimation beroende på vilken du väljer. På sidan elegitimation.se  som förvaltas av myndigheten för digital förvaltning, DIGG, kan du läsa mer om hur du skaffar de olika typerna av e-legitimationer. 

Utgivare av e-legitimation
 

Jag har problem med att signera eller logga in e-tjänsten med e-legitimation. Vad gör jag?

Gå in på https://sjalvservice.skelleftea.se  och se om det finns något felmeddelande på sidan.

Finns det inget felmeddelande och du använde Bank-ID kan du testa din e-legitimation på BankID sida: https://test.bankid.com
Om testet inte fungerar ska du vända dig till den utgivare som utfärdat e-legitimationen, vanligtvis din bank eller FrejaIDs hemsida. Det kan vara så att du inte har installerat en e- legitimation eller att giltighetstiden gått ut.

Om testet fungerar och det inte finns ett felmeddelande på https://sjalvservice.skelleftea.se , kontakta Skellefteå kommuns kundtjänst:

Telefonnummer: 0910 – 73 50 00
E-post: kundtjanst@skelleftea.se
 

Tillgänglighet


Hur uppfyller e-tjänsterna kraven på tillgänglighet?

De e-tjänster som utförs på https://sjalvservice.skelleftea.se  följer WCAG 2.0. Tillgänglighetsredogörelsen för den här sidan hittar du under fliken "Våra webbplatser".
 

Kan jag få e-tjänsterna upplästa?

Ja, de e-tjänster som utförs på https://sjalvservice.skelleftea.se kan du få upplästa genom att använda någon av de hjälpmedel för uppläsning som finns på marknaden.
 

Jag har inte fått svar på min fråga, vart vänder jag mig?

Om du har frågor eller har upptäckt problem med någon av våra e-tjänster kontakta Skellefteå kommuns kundtjänst:
 
Telefonnummer: 0910 – 73 50 00
E-post: kundtjanst@skelleftea.se